Veelgestelde vragen


Ik heb schade, wat nu?

Als u nog veilig kan rijden kunt u rechtstreeks met uw schade naar een Autoschadeteam vestiging bij u in de buurt komen. U hoeft geen afspraak te maken. Neem uw kentekenbewijs, groene kaart en rijbewijs mee. Wij regelen verder alles met de verzekeringsmaatschappij.

Kan uw voertuig niet meer rijden en moet deze afgevoerd worden? Dan wordt in de meeste gevallen tijdens het ongeval, door de politie een bergingsdienst ingeschakeld. U kunt uiteraard ook zelf de alarmdienst inschakelen, het telefoonnummer vindt u op de groene kaart (Let op! Geef duidelijk aan naar welke Autoschadeteam vestiging uw voertuig gebracht moet worden). Staat uw voertuig thuis en kan deze niet meer rijden? Dan is het mogelijk dat wij deze ophalen. 
 

Ik heb schade en heb niet de tijd om bij jullie langs te komen voor schade-opname.

Na het rijden van schade kunt u contact met ons opnemen. Eventueel kunt u foto’s whatsappen of mailen. Wij kijken dan of wij aan de hand van de foto’s de schade in kunnen plannen. Ook kunt u via de site van Schadenet al uw gegevens/foto’s van de schade doormailen.

Wanneer moet ik een schadeformulier invullen?

Een Europees schadeformulier vult u in nadat u een ongeluk hebt gehad met een ander voertuig, persoon, dier of object waarbij de tegenpartij het formulier mede kan ondertekenen. Ook na een aanrijding of na schade die door een onbekend persoon is veroorzaakt of een dier van een onbekende eigenaar vult u een formulier in. Dus ook bij vandalisme.

U hoeft geen formulier in te vullen bij de volgende vormen van schade:

  • Ruitschade
  • Inbraak
  • Diefstal of joyrijding
  • Stormschade
  • Aanrijding met een object als de tegenpartij niet bekend is.

Vindt u het invullen lastig? Onze schade-experts helpen u graag bij het invullen!

 

Wat moet ik meenemen bij een intake?

Uw auto, rijbewijs, kenteken deel 1 en 2 (of uw kentekenkaart), de groene kaart en eventueel het schadeformulier.

Hoe lang duurt een reparatie?

Dit is afhankelijk van de schade. Bij het intakegesprek geven wij u een indicatie wanneer wij verwachten dat uw auto gereed is. Tijdens herstel houden wij u natuurlijk op de hoogte van het herstel van de auto. De gemiddelde reparatieduur is 3 dagen. In de tussentijd kunt u beschikken over passend vervangend vervoer. Zo blijft u altijd mobiel.

Maakt het uit bij welke maatschappij ik verzekerd ben?

Wij hebben met alle verzekeraars een contract / goede relatie. Zo kunnen wij bijna altijd de schade rechtstreeks met uw verzekeraar afwikkelen. Dat betekend dat u niets hoeft voor te schieten. Soms is er echter wel sprake van een eigen risico of moet u de BTW aan ons verrekenen.

Indien u een leaseauto rijdt kunt u ook altijd bij ons terecht. Wij hebben tevens met (vrijwel) alle leasemaatschappijen contracten. Uiteraard wordt in dit geval alles rechtstreeks met de leasemaatschappij afgehandeld.

Als ik mijn auto breng voor reparatie: hoe kom ik dan thuis?

In vrijwel alle gevallen krijgt u vervangend vervoer. U kunt er echter ook voor opteren om in plaats van vervangend vervoer voor een benzinebon te kiezen. In dit geval kunnen wij u altijd thuisbrengen en ophalen.

Wat zijn de consequenties van de reparatie voor mijn auto?

In principe zijn die er niet. Alle reparaties worden uitgevoerd volgens fabrieksvoorschriften. Indien nodig wordt de auto uitgelijnd en worden elektronische storingen uitgelezen en verholpen. Op elke uitgevoerde reparatie geven wij 4 jaar garantie.

Hoe is de betaling van autoschadeherstel geregeld?

Wij lossen de betaling voor u op. Na het melden van de schade en de intake/afspraak bij ons schadebedrijf hoeft u zelf niets meer te regelen. Wij factureren alle schadeherstelwerkzaamheden die gedekt zijn door uw verzekering rechtstreeks aan uw lease- verzekeringsmaatschappij. Zo hoeft u geen bedragen voor te schieten. U betaalt alleen een eventueel eigen risico. Dekt uw verzekering de schade niet, dan ontvangt u zelf de factuur.

Wat is het Waarborgfonds?

Het waarborgfonds keert geld uit aan gedupeerden die slachtoffer zijn geworden van een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven motorvoertuig. Er dient altijd aangifte gedaan te worden bij de politie. Hierbij moet u een getuige hebben die het voorval gezien heeft of kan bevestigen dat u de auto onbeschadigd op die plek heeft achtergelaten. Om een aanvraag in te dienen via het WBF kunt u het beste ook contact met ons opnemen.

Wie bepaald de dagwaarde?

De dagwaarde wordt door een expert van uw verzekeringsmaatschappij bepaald. De dagwaarde van uw auto wordt berekend door de nieuwwaarde van de auto te verminderen met het bedrag dat uw auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Bent u  benieuwd naar de dagwaarde van uw auto? Dan kunt u terecht bij ANWB of bij Bovag. Om de dagwaarde te berekenen, wordt gebruik gemaakt van zogenaamde koerslijsten.

Zit er garantie op een gerepareerde schade?

Autoschadeteam biedt u het FOCWA garantiebewijs waarmee u verzekerd bent van 4 jaar garantie op de herstelde schade. Daarnaast wordt de eventuele fabrieksgarantie volledig overgenomen.

Ik Heb nog fabrieksgarantie. Komt deze na schadeherstel te vervallen?

Nee, bij reparatie is dat deel volledig voor garantie bij ons bedrijf onder de voorwaarden van FOCWA schadeherstel van 4 jaar.

Wat betekent eigen risico en moet ik dit bedrag voorschieten?

Het eigen risico is het bedrag dat u zelf moet betalen bij schade aan uw voertuig. Dit bedrag wordt door uw verzekeringsmaatschappij in mindering gebracht op de schade. Dit eigen risico is verplicht. In sommige gevallen krijgt u korting op uw eigen risico als u naar een schadeherstelbedrijf gaat wat samenwerkt met uw verzekeringsmaatschappij.

Waarom moet ik mijn eigen risico eerst zelf betalen als het om een verhaalbare schade gaat?

Het woord “eigen risico” zegt het al, dit is een risico voor eigen rekening. Dit eigen risico is vaak afgesproken bij het afsluiten van uw polis. Als het om een verhaalbare schade gaat, keert de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij dit na het verhalen van de autoschade uit op uw rekening.

Als ik mijn schade bij de verzekering wil claimen, hoe zit het met mijn eigen risico en eventueel verlies van opgebouwde no-claimkorting?

Bij het melden van de schade kunt u dit direct navragen bij uw tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij. Dit is afhankelijk van de situatie en de voorwaarden van de door u gekozen polis.  

Mijn auto is total loss, wat betekent dit?

De auto is onherstelbaar beschadigd. Dit wordt technisch total loss genoemd. Daarnaast heb je ook nog economisch total loss. Dit is als de herstelkosten meer bedragen dan de waarde van het voertuig min de restwaarde.

Heb ik ook recht op gratis vervangend vervoer bij total loss?

Indien u casco verzekerd bent, heeft u recht op maximaal 5 dagen vervangend vervoer. Bij WA-schade heeft u binnen uw polis geen recht op vervangend vervoer. Maar wij proberen, indien beschikbaar, ook dan vervangend vervoer aan te bieden.

Van wie ontvang ik het bedrag van mijn total loss voertuig?

Meestal haalt de opkoper de total loss auto bij Autoschadeteam op en ontvangt u het geld via Autoschadeteam. Het kan ook zijn dat u het van de opkoper ontvangt. Ook kunt u dit gedeelte van de verzekeringsmaatschappij ontvangen. Dit is afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Is mijn verzekering bij total loss automatisch beëindigd?

Nee, eerst moet u de verzekeraar aan de hand van het vrijwaringsbewijs aan kunnen tonen dat u geen eigenaar meer bent van het voertuig.

Kan het kwaad dat ik een ster of scheur in mijn voorruit heb?

Indien u een ster in uw voorruit heeft is dit niet gevaarlijk of schadelijk. Wel raden wij aan om een transparante sticker op de ster in uw voorruit te plakken, zodat er geen vocht of vuil in kan komen. Deze stickers zijn op onze vestiging te verkrijgen.

Ik heb een klacht.

Als u een klacht heeft verzoeken wij u vriendelijk dit bij ons kenbaar te maken. Dit kunt u op diverse manieren doen: telefonisch, per e-mail of persoonlijk op de receptie van de vestiging waar u met uw auto bent geweest. Wij horen het graag als wij iets niet goed gedaan hebben: daar kunnen wij van leren!